Se sluchátky až na K2

Napínavá kniha o první pouti známého českého horolezce Josefa Rakoncaje na nejtěžší osmitisícovku světa K2 vyšla už v roce 1986 a najdete ji v mnoha domácích knihovnách. V loňském roce ji vydalo nakladatelství Tebenas jako audioknihu a umožnilo tak mnoha čtenářům tento slavný příběh zažít znovu.

DSC_0277 Kopírovat

• Název: K2 – 8611 metrů
  • Autor: Josef Rakoncaj, Miloň Jasanský
  • Interpret: Miroslav Táborský
  • Režie: Roman Štolpa
  • Délka: 8:35
  • Vydavatel: Tebenas
  • Rok vydání: 2015

Když jsem vybírala svou další audioknihu pro své uspávací dýchánky, K2 mě zaujala na první pohled. Měla jsem pocit, že jsem kdysi knihu četla a chtěla si ji připomenout. Po psychothrillerech, které jsem teď poslouchala, jsem měla chuť na změnu žánru a sportovní tematika je dostatečně vzdálená :) Výběr ovlivnil také interpret, Miroslav Táborský, kterého mám jako herce ráda.

K2 - Jasanský, Rakoncaj

Knihu napsal spisovatel a novinář Miloň Jasanský na základě vyprávění Josefa Rakoncaje a text je prokládán dopisy dalšího horolezce, který stanul na vrcholu, Itala Agostina da Polenzy. Výprava na K2 se uskutečnila v roce 1983, kdy se Josef Rakoncaj se shodou různých náhod stal členem 30 členné italské expedice, kde zastával pozici kameramana. Dozvíte se zde, jak probíhalo plánování, vyřizování víz i cestování karavanou do základního tábora. Následuje dlouhá příprava a nošení věcí do dalších vrcholových táborů a předsunutých základen a pak už cesta na vrchol a zpět. Z pozice trochu trpěného a přebytečného kameramana se Rakoncaj snaží stát právoplatným členem expedice, mezi samými Italy si vydobýt respekt a pokusit se o výstup až na vrcholek obávané Čhogori. To se mu nakonec jako jedinému, spolu s da Polenzou podaří.

Jedná se o příběh plný emocí, mrazu, fyzického strádání, boje s nepřízní počasí, konfliktů s dalšími členy týmu, ale i obdivu, hrdosti, pýchy a občas odlehčeného vtipkování. Já, jako naprostý laik, oceňuji, že je kniha napsaná tak, že si z ní zážitek odnese i člověk bez znalostí technických nebo zeměpisných podrobností. Autor dokázal zprostředkovat zejména zážitek z těžkého dobývání hory a myšlenkové pochody účastníků tak, že máte pocit, že jste opravdu s nimi. Uvěřitelnosti určitě napomohla i upřímnost Josefa Rakoncaje a nezastírání jeho slabých stránek – často mi byl velmi nesympatický, připadal mi jako sobecký a arogantní člověk, přehnaně sebevědomý. On sám pak v doslovu knihy říká, že později část svých postojů přehodnotil, ale v knize nechal vše tak, jak vzniklo v době po výstupu.

DSC_0304 Kopírovat

Miroslav Táborský jako interpret rozhodně nezklamal. Jeho projev je hodně emotivní, dokáže autenticky zprostředkovat pocity nudy, rutiny, ale i hádky, nadšení a euforii. Při poslechu se rozhodně nudit nebudete, ani když čte delší monotématické pasáže. Nejvíc mě ale dostaly lyričtější popisy a úvahy o kráse hor a přírody. Když se navíc přidal zvukový doprovod, běhal mi často mráz po zádech. Zvuky tibetských nástrojů nebo hluboké hrozivé tóny, které provázely pasáže o hoře, k textu opravdu seděly výborně.

Jediné, co v audioknize nenajdete, jsou logicky mapy a fotky. A ty mi v tomto případě chyběly víc než obvykle. Už první večer jsem tedy zasedla k internetu a vyhledala si, jak vypadá K2, co měli v té době horolezci za vybavení, jak vypadají hlavní hrdinové expedice. Dost často se také v textu J. Rakoncaj zmiňuje o konkrétních snímcích a videích, které na místě udělal, a je škoda, že je nemůžete okamžitě vidět.

Pokud tedy máte rádi příběhy jednotlivců, kteří byli vystaveni extrémním podmínkám, nebo jen chcete zažít atmosféru horolezecké špičkové expedice v 80. letech, knihu určitě velmi doporučuji. Já při ní strávila několik příjemných mrazivých večerů.

Za poskytnutí audioknihy děkuji
audiotekaCZ- logo