Nebeští jezdci – poslech s hlavou v oblacích

Nebeští jezdci je kniha z roku 1964 o letcích RAF za 2. světové války ve Velké Británii. Audiokniha pak přináší nahrávku její rozhlasové verze, kterou načetl David Novotný. A načetl ji opravdu výjimečně dobře.

nebesti_jezdci

• Název: Nebeští jezdci
  • Autor: Filip Jánský
  • Interpret: David Novotný
  • Režie: Luboš Koníř
  • Délka: 4:13
  • Vydavatel: RadioServis
  • Rok vydání: 2011

V knize najdete příběh jedné z posádek bombardovacího letounu, jejíž tři členové jsou z Československa. Jedná se o zčásti autobiografický příběh autora Filipa Jánského (pseudonym Richarda Husmanna). Podle knihy také natočil režisér Jindřich Polák v roce 1968 film Nebeští jezdci. Já osobně jsem ho shlédla až po doposlechnutí audioknihy, takže jsem o příběhu samotném předem nevěděla téměř nic.

Začíná se pozvolna, je zde sice popis několika nebezpečných náletů, ale ty střídá poklidný popis a úvahy nad životem vojáka, který se právě čerstvě zamiloval. Dozvíte se, jak to funguje na letecké základně, jak probíhá předletová příprava, co se honí hlavou osamělým letcům ve střelecké věži bombardovacího letounu, když míří nad nepřátelské území, co se děje po přistání. Hlavní hrdina s přezdívkou „Hezounek“ tu filozofuje a přemýšlí nad smyslem války a politiky, ale i odlehčeně přibližuje každodenní život letců, zábavu s anglickými dívkami nebo pytlačení s kamarády.

O to větší šok pak pro mě byla druhá část knihy, kterou hlavní hrdina tráví s vážným zraněním po nemocnicích. Zklamání, deprese, zoufalství, sebevraždy spolupacientů… Z této části opravdu mrazí. Závěrečné kapitoly, po návratu k peruti, už mi přišly maličko nevěrohodné, přeci jen bylo znát, že autor vychází nejen ze svého příběhu, ale inspiroval se i zážitky svých kamarádů. To ale nic neubírá na celkovém výborném dojmu z knihy.

nebesti_jezdci_2

Velkou zásluhu na skvělém posluchačském zážitku má interpret David Novotný. Příjemný hlas, nepřehnaný přednes a perfektně vyjádřená atmosféra jednotlivých scén. Už dlouho se mi nic tak dobře neposlouchalo. Je to jako byste v tom bombardéru seděli s ním, když se objevili nepřátelští stíhači, jako byste se i vy museli loučit s mrtvým kamarádem a vybírat, co si z jeho vybavení odnesete, jako byste i vy museli hodiny a hodiny ležet bez hnutí se zafačovaným obličejem v posteli.

Knihu opravdu moc doporučuji za necelých 100 Kč dostanete přes 4 hodiny skvělého příběhu, který vám o válce a lidské duši řekne víc, než byste čekali.

Za poskytnutí audioknihy děkuji
audiotekaCZ- logo