Co je nového ve vzdělávání

Zajímá vás vzdělávání? Vadilo vám něco na školních letech vašich nebo vašich dětí? Pak by vás mohla oslovit tato tenká knížka, která je plná zajímavých informací a je vidět, že za ní stojí spousta práce.

Co je nového ve vzdělávání

  • Název: Co je nového ve vzdělávání
  • Autor: Tomáš Feřtek
  • Nakladatelství: Nová beseda
  • Vydání: 2015
  • Počet stran: 100

O vzdělávání se mluví neustále a téměř každý má pocit, že tomuto tématu rozumí. Přeci jen jsme se ho na vlastní kůži prožívali každodenně  9, 13 nebo dokonce 18 a více let, a tak se tu kdekdo cítí odborníkem. A pokud problém škol neřeší v současnoti, určitě ho začne řešit nejpozději s nástupem svých ratolestí do systému.

My jsme situaci výběru školky pro vlastní děti nakonec z nedostatku jiných vhodných alternativ ke klasickému typu školky (1 uhoněná učitelka na 25 dětí) vyřešili založením vlastní dětské skupiny. Nicméně to není systémové řešení a zajímalo mě, kde je v ČR zakopaný pes.  Proč se učí víceméně pořád stejně neefektivně, proč děti ztrácí motivaci často už po pár měsících docházky, proč je většina učitelů rezignovaná (čest výjimkám).

Kromě článků, které občas najdete např. v časopisu Respekt nebo na různých blozích, o tématu příliš komplexních textů nenajdete. Knížka Tomáše Feřteka Co je nového ve vzdělávání je jedním z nich. Na 100 stránkách stručně a jasně popisuje původ a vývoj současného systému vzdělávání u nás. Objasňuje, jak vzdělávání v podstatě nereaguje na nejnovější poznatky z psychologie, neurologie a pedagogiky, ale spíše na jakousi společenskou poptávku. Dozvíte se, jak se změnily požadavky na vzdělávání s rozvojem internetu a dalších technologií a jak  bude v budoucnu potřeba změnit celé vnímání pojmu učení a škola. V poslední části pak promítá jednotlivá témata a globální problémy na situaci v České republice.

Jde sice o odborný text, ale je vidět, že autor je i novinářem a dlouhodobým propagátorem vzdělávání, a tak píše zajímavě a čtivě. Maličko mě jen rušily časté a obsáhlé poznámky pod čarou, které odvádí od soustavného čtení. Osobně považuji za nejpřínosnější poslední část, která osvětluje situaci u nás, jednotlivé reformy a příčiny jejich úspěchu a neúspěchu. Inspirující je také vykreslení školy budoucnosti a nové pojetí vzdělávání.

Knížku určitě doporučuji k přečtení nejen aktivním zájemcům o alternativní vzdělávací směry.  Nechcete ji někdo poslat na ministerstva a zřizovatelům škol a školek? :)

 

Za poskytnutí knížky děkuji nakladatelství Nová beseda.
Nová beseda


Zkusit můžete i další knížky z této zajímavé stostránkové edice:

3 komentářů k “Co je nového ve vzdělávání

Leave a Reply