• Název originálu: All involved
  • Autor: Ryan Gattis
  • Překladatel: Lucie Mikolajková
  • Nakladatelství: Host
  • Vydání: 2016
  • Počet stran: 408

V dubnu 1992 proběhly v Los Angeles rasové nepokoje, poté, co soud zprostil viny tři policisty, kteří byli obviněni z použití nepřiměřeného násilí při zneškodňování černocha jménem Rodney King. O život přišlo čtyřicet tři lidí. a úřadům nakonec trvalo šest dní, než situaci opět dostaly pod kontrolu. Do centra samotných nepokojů se v knize ale za celou dobu nepodíváte, vše se odehrává v okolních čtvrtích. Nastalého stavu faktického bezvládí totiž využili místní gangy k vyřizování účtů a osobním mstám, ale i „obyčejní“ lidé nezaháleli a snažili se situace využít – zapalovali domy kvůli pojistkám, rabovali obchody.

Nečeká vás žádný pomalý rozjezd, hned v první kapitole je zabit nevinný člověk a rozběhne se tím spirála násilí a smrti. Každá kapitola v knize je vyprávěna z pohledu jiné osoby a celkem tak vystřídáte 17 perspektiv. Budete číst o Hispáncích, korejských přistěhovalcích, sprejerech, bezdomovcích, ale i hasičích nebo zdravotních sestrách. Vše je psáno v první osobě, takže vás příběh opravdu nenechá vydechnout. Stylem tak kniha připomíná filmový thriller (televizní práva na knihu už získala HBO).

šest dní hněvu
Zdroj obrázku: Nakladatelství Host

Jedná se sice o smyšlený příběh, ale autor strávil dva roky studiem materiálů a zejména rozhovory s účastníky tehdejších událostí. A na knize je to znát. Vyprávění je velmi autentické, od popisu jednotlivých události, fungování gangů a jednotlivých komunit, až po např. používání sprejerského slangu. Zde patří i poklona překladatelce. Nemám moc ráda hovorový jazyk v knihách, napsat a navíc ještě přeložit podobný text do přirozené podoby je podle mě velmi náročné. Tady se to ale povedlo.

Na začátku jsem byla trochu zaskočená prostředím, ale kniha mě brzy dostala. Skvěle funguje zejména provázání jednotlivých kapitol. Postavy nejsou rozhodně černobílé a ačkoli jich je dost a střídají se ve vyprávění, neztrácíte se v nich. Příběh prostě nemá hluchá místa, pořád jede a nezastaví až do konce. Rozhodně doporučuji.