Připravte podšálky a pozvěte domů Britt-Marie

Tady byla Britt-Marie je další knihou současného švédského spisovatele Fredrika Backmana, jehož předchozí tituly (Muž jménem Ove a Babička pozdravuje a omlouvá se) si získaly oblibu u spousty čtenářů i čtenářek po celém světě. Jak dopadl třetí výlet do švédského literárního světa?

britt-marie

• Název: Tady byla Britt-Marie
  • Autor: Fredrik Backman
  • Interpret: Valérie Zawadská
  • Režie: Michal Bureš
  • Délka: 10:19
  • Vydavatel: OneHotBook
  • Rok vydání: 2016

Předchozí knihy tohoto autora jsem celkem nedávno četla v tištěné podobě, a tak jsem se s Britt-Marie již potkala. V předchozím díle vystupuje jako jedna z vedlejších postav – protivná babka, které se na schodech společného domu raději vyhnete, abyste nemuseli řešit špatně umytá okna nebo manželovu nevyžehlenou košili. Nyní se mi poprvé dostala do rukou audiokniha, a tak budu mít nečekanou proměnu, tentokrát již hlavní postavy Britt-Marie, navždy spojenou s hlasem Valérie Zawadské.

Jaké to asi je, když musíte v 63 letech začít nový život? Opustit nevěrného manžela, najít si novou práci a odstěhovat se do jiného města? Přesně to se stalo Britt-Marie, sociálně nekompetentní, pasivně agresivní osobě, která je posedlá úklidem, konverzace s lidmi jí moc nejde a největším problémem pro ni je, když musí ve svém seznamu úkolů něco vymazat nebo, nedej bože, přepsat propiskou. Najednou se Britt-Marie musí postavit na vlastní nohy a řešit mnohem větší problémy. Třeba, jak vyjít s lidmi v polozapomenutém městě Borg nebo trénovat dětský fotbalový tým.

britt-marie1

Backman znovu vypráví příběh o člověku, který je jiný než se ve skutečnosti zdá, a používá své osvědčené metody, jak vás dojmout i rozesmát. Najdete zde zvířecího přítele, handikepované osoby i podivíny a zvláštní postavičky, jako v předchozích dílech. Ale vadí to? Mně rozhodně ne, protože to pořád skvěle funguje. Hodně mě tentokrát bavily vtipné pasáže (epizoda s kávovarem nebo „viróza“), ale nejvíc mě zasáhly vážnější části. Nenápadně, ve vnitřních monolozích nebo v rozhovorech s ostatními v knize, získáváte komplexnější obraz o motivacích Britt-Marie a přemýšlíte o stáří, vztazích, lásce a tom, co z nás vlastně dělá to, co jsme. Děj je bohužel maličko předvídatelný a ke konci už kniha trochu ztrácí dech, ale jako celek je to opět výborný kousek.

Britt-Marie nikoho nesoudí, to rozhodně ne, ale co je tohle za chování? Plastový kelímek! Je snad válka nebo co? Ráda by se na to té holky zeptala, ale protože jí Kent neustále připomíná, že by měla být ‚trochu víc společenská‘, nakonec jen vykouzlí svůj nejdiplomatičtější úsměv a čeká, až jí dívka k tomu kelímku nabídne podšálek.

Velkou roli na skvělém posluchačském zážitku má určitě Valérie Zawadská, která knihu načetla. Nemůžu srovnat s předchozí knihou, ale tady je opravdu přirozená a její hlas se k Britt-Marie skvěle hodí. Díky jejímu excelentnímu  podání dojemné momenty nesklouzávaly do patosu a dobře zvládnuté byly i dialogy, které mi dost často u audioknih s jedním interpretem drhnou. A vtipné historky? Ty si opravdu užijete.

Ukázka:

Hudební doprovod je tentokrát hodně rozmanitý – melancholická klavírní hudba, zvuk fotbalové píšťalky i skvělá úvodní a závěrečná skladba. Hudba se mění podle následující kapitoly a výběr se moc povedl. Jen několikrát se mi netrefila do nálady předchozí kapitoly, kdy člověk třeba ještě zpracovává hlubší myšlenku a najednou tam vpadne hlasitý doprovod z fotbalového zápasu.

Na mě osobně tahle kniha hodně zapůsobila. Stejně jako v předchozích knížkách, dokáže Backman vyjádřit spoustu emocí a dojmout, aniž by tlačil na pilu a měli jste pocit, že z vás ždíme pocity za každou cenu. Budete se smát, bude vám úzko, budete přemýšlet, jak žít svůj život, a určitě se nebudete chtít s Borgem a jeho postavami rozloučit. A já jdu na počest Britt-Marie zkontrolovat své zásoby jedlé sody a urovnat zásuvku s příbory!

Tady byla Britt-Marie ke stažení na Audiolibrix.com

Za poskytnutí CD k recenzi moc děkuji OneHotBook

OneHotBook